Thursday 22 August 2013

Kalimah ALLAH Milik Umat Islam...



Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam sedang menunggun di luar Mahkamah Rayuan Persekutuan di sini hari ini bagi menunggu keputusan terhadap permohonan Paderi Besar Kristian Katholik, Tan Sri Murphy Pakiam yang memohon supaya Mahkamah Rayuan menolak rayuan yang dikemukakan oleh Menteri Dalam Negeri terhadap keputusan Mahkamah Tinggi sebelum berhubung penggunaan kalimah Allah dalam bible.

Orang ramai yang mula berkumpul diperkarangan mahkamah sejak pukul 8 pagi tadi berselawat dan melaungkan dua kalimah syahadah sementara menunggu keputusan. 

Kaum wanita yang hadir pula duduk berkumpul di perkarangan mahkamah sambil membaca al-Quran.

Pada 16 Februari 2009, Murphy memfailkan semakan kehakiman berhubung penggunaan kalimah Allah dalam penerbitan gereja iaitu The Herald serta menamakan Kementerian Dalam Negeri dan kerajaan sebagai responden.

Gereja itu menuntut, antara lain, satu deklarasi bahawa keputusan Menteri Dalam Negeri pada 7 Januari 2009 berhubung larangan penggunaan kalimah Allah dalam The Herald adalah tidak sah, dan kalimah Allah bukanlah eksklusif kepada agama Islam.


No comments:

Post a Comment